Početna
?etvrtak, 26.Prosinca 2024 (10:48:55) - Godina:22

Odaberite teme

O Portalu

Tri razdoblja na tri etaže - otvorena izložba o angažiranom plakatu u Hrvatskoj

Kultura, 23.09.2006.
(Izvor:Glas Istre)Link

POREČ - Kustosica riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Ljubica Dujmović Kosovac otvorila je u galeriji Zuccato izložbu »Angažirani plakat u Hrvatskoj 1945. – 2005.« koja je prije toga bila postavljena u riječkom Malom salonu. Pred solidnim brojem znatiželjnika Dujmović Kosovac kratko je rekla da se u Muzeju čuva dvije tisuće plakata, od kojih je dobar dio muzejskih, izrađenih za potrebe različitih izložaba, ali i onih koje je muzej dobio u razmjeni, odnosno u suradnji s drugim ustanovama. Bilo je pitanje vremena kada će neki od kustosa pripremiti izložbu, a ona je odlučila prikazati upravo pregled angažiranog plakata, pa je okupljene provela kroz izložbu uz komentare.

»Uloga plakata je zavesti, potaknuti, prodati, educirati, uvjeriti, a pri tome izrađivač mora pomiriti dvojnost posla: izraditi poruku koja će biti i umjetničko djelo. Pri tome se angažirani plakat pojavljuje kao umjetničko djelo i svojevrsni društveni čin interesnih skupina ili pojedinaca koji komuniciraju određeni politički ili etički stav. Angažirani plakat, dakle, nije isto što i politički plakat u strogom smislu riječi, premda je od trenutka nastanka služio kao oruđe rata i ideologija«, piše Dujmović Kosovac u katalogu izložbe.

Plakati izloženi u prizemlju iz najranijeg su razdoblja i prva asocijacija je – politika, ali se zapravo radi o plakatima koji zavode, nagovaraju na pristajanje uz ideologiju, pobjednike. »Cilj ovih plakata je mahom ugraditi svijest o prepoznavanju novog sustava«, rekla je kustosica pred plakatom o sletu, koji prikazuje atleta, ali u partizanskoj pozi s obrisom puške u jednoj i bombe u drugoj ruci. Godine nakon Drugoga svjetskog rata obilježili su plakati niza likovnih umjetnika bliskih pobjedničkoj strani (Murtić, Prica, Detoni, Kristl), ali i Andrije Maurovića, Ferde Bisa i Alfreda Pala, koji su svaki na svoj način nastojali plakatom podučavati gledanju svijeta u kojem živimo.

Kasne šezdesete godine predstavljaju drugo razdoblje angažiranog plakata, kada se pojavljuju nova imena, zagovara se sloboda stvaranja, prodiru utjecaji zapadne umjetnosti, javljaju se grupe EXAT i Nove tendencije, koje se odražavaju i u angažiranom plakatu, a iz toga razdoblja kustosica posebno izdvaja plakate Borisa Bučana. Treće razdoblje je ono nakon devedesete godine prošlog stoljeća, kada mladi autori uvode u proizvodnju plakata nove tehnologije i otvaraju nove prostore autorskom pogledu na svijet.

»Ovi plakati čine ono što je naoko ozbiljno smiješnim, tako da kroz podsmjeh pokazuju ne samo dizajnerski, nego i duhovni kič našeg vremena«, napisao je Vladimir Maleković u katalogu izložbe plakata »Božesačuvaj« iz 1993. godine.

Izložba je iznimno zanimljiva i može je se pogledati i nekoliko puta, jer se plakati daju čitati na nekoliko razina – pa dok se jednom može gledatelj koncentrirati na samu poruku, drugi put to mogu biti simboli i oblici koji komuniciraju poruku, odnosno umjetnička vrijednost, da i ne govorimo o povezivanju plakata s imenima autora.

Zabavno je promatrati slijed agitpropovskih poruka, koje nisu nužno vezane samo za rano razdoblje komunističke države. Kustosica je najavila mogućnost da se uskoro u Zuccatu pojavi i drugi plakat za film »Bitka na Neretvi«. Naime, izložen je Murtićev plakat izrađen za domaće tržište, dok je za zapadnu publiku plakat ovoga filma radio Pablo Picasso.

S. MATEJČIĆ



Mobilna verzija članka

Oglasi