POREČ - Mala galerija u Poreču preksinoć je bila premala za brojne prijatelje i ljubitelje umjetničke fotografije koji su prisustvovali otvorenju prve samostalne izložbe Porečanke Jelene Prekalj. Događaj koji je obogatio društveni i kulturni kalendar grada na izmaku ljetne sezone, Pučko otvoreno učilište je organiziralo s razlogom. Jelena je, naime, dobitnica najvećeg broja glasova publike ovogodišnje izložbe Pro Futura, koja je okupila 72 izlagača amatera, i nagrade koja je dodijeljena u njenom sklopu - izložbe.
Fotografija je njena druga ljubav i hobi, nakon mora s kojim ju povezuje jedriličarstvo, a rezultat njihovog sjedinjavanja odlučila je otkriti publici kroz izbor i postav koji je ostvarila uz pomoć Ketrin Milićević Mijošek i Andija Bančića iz Učilišta.
Tako je zidove Male galerije zapljusnulo more u tri sasvim različite pojavnosti, odnosno ciklusa. »Vilinsko more« vodenom površinom, stijenama i magličastim koprenama dočarava bajkovitu atmosferu, iz koje kao da će svaki čas proviriti neko čudnovato biće. »Atomsko more« priča o snazi valova kroz kristalnu jasnoću rasprsnutih kapljica, dok se u »Crtanju mora« gledatelj može izgubiti, pomislivši da se radi o slikama na kojima se lijepo mogu primijetiti potezi kista i različite nijanse koje je umjetnica koristila za vjerno portretiranje plavetnila.
»Fotografije Jelene Prekalj nisu tek puke zabilješke stvarnosti, a ni slučajno uspjeli izolirani uradak koji se jednostavno dogodio. Moći prepoznati njihovu posebnost, vjerujem, može svatko. U moru, neiscrpnoj i nama bliskoj temi, razvila je višestruke priče - o snazi, ljepoti i spokoju, o stvarnosti obojanoj vlastitim raspoloženjima, ali i raspoloženjima koja vladaju zakonima svijeta«, zapisala je Ketrin Milićević Mijošek u predgovoru kataloga koji prati izložbu.
Otvarajući izložbu, Gorka Ostojić Cvajner se osvrnula na tradiciju fotografije u Istri, od Alojza Orela, preko Virgilia Giuricina, Renca Kosinožića, Duška Marušića i Branislava Danevskog do Silvije Potočki i Jelene Vukojević.
- Doći na tu scenu znači imati hrabrost, znanje i sve one prerogative koje od autorice mogu sutra učiniti dobru fotografkinju, rekla je Ostojić Cvajner, istaknuvši da je »ovo sjajna izložba«.
- Radi se o sustavu fotografija, o sustavu promišljanja, odnosno likovnog ili vizualnog senzibiliteta koji je kod Jelene vidan, upečatljiv, definitivno dobar, pojasnila je Ostojić Cvajener.
- Jelena Prekalj koristi digitalni fotoaparat, pa je laboratorij i cameru obscuru svela na igračku koja dobro i pametno radi, ali ne može svatko učinit dobru i pametnu fotografiju, upozorila je istaknuvši da treba imati ono osnovno - senzibilitet, pronicljivost, produhovljenost i estetski duh. Mladoj »budućoj autorici« je poručila da ne napustit fotografiju, jer je to forma njezinog dobrog izričaja. - Mislim da se ona može vrlo kvalitetno ulančati u sustav istarskih, hrvatskih i inih fotografa koji znaju što rade i rade to jednostavno dobro…, zaključila je Ostojić Cvajner.
Izložba se može razgledati svakim danom, osim nedjelje, od 18 do 22 sata, sve do 10. listopada.
K. FLEGAR, Snimio M. MIJOŠEK